Az e-útdíjas bírságokat most visszakapja a figyelmetlen vállalkozók egy része
Úgy fest, annyira azért mégsem volt szörnyű és végzetes hiba tavaly július 1. és idén március 21. között nem befizetni az e-útdíjakat. A törvényhozás nagy sebességgel és viszonylag elhanyagolható tájékoztatás mellett vezette be a kötelező e-útdíjakat, s most utólag belátta hibáját.
Ennek értelmében a két, említett dátum közötti időintervallumban, ha valaki vétett a szabályok ellen és megbüntették, most visszakapja a befizetett büntetés 100%-át. Persze, azért nem árt árnyalni a dolgokat.
Kik kaphatják vissza a pénzüket?
Egész pontosan azok, akik az adott alkalommal, miután megkapták a büntetésről szóló értesítő üzenetet, 8 eltelt óránál nem később, befizették a bírságot, vagy azonnali jelleggel letértek a fizetős útszakaszról (az első lehetőségnél). Az a cég, amely igazolni tudja, hogy estében, e két tekintetben minden rendben van, s kérvényt nyújt be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. felé (illetőleg ezek után kifizeti a 12 ezer forintos eljárási különdíjat), visszakapják a befizetett büntetés összegét.
Kiket érint a büntetés, illetve kik ússzák meg?
A külföldi fuvarozókat 2013 októberétől, a hazaiakat pedig novembertől kezdték büntetni, s az átutazóban lévők gyorsabban megtanulták az új rendszerkövetelményeket. Ennek ellenére is, 2014 szeptemberéig 10 ezer külföldi kamionost büntettek meg. A hazai sofőrök közül már 77 ezren kaptak kellemetlen üzenetet ugyaneddig, még annak ellenére is, hogy nekik egy hónap haladékuk volt megérteni az új módit. Mindez tehát annyit jelent, hogy az adott időszakban megbüntetettek 88%-a magyar fuvaros volt.
Ellenben Seszták Miklós, nemzeti fejlesztési miniszter javaslata szerint minden magyar, szabályszegő fuvaros visszakapja a pénzét, ha eleget tesz a fentebb leírt kritériumoknak. Így az állam mintegy 2 milliárd forintot juttat vissza az újfent jogosultaknak.
Hibázni persze lehet jó szándékkal is
Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára szerint be nem fizetés adódhat informatikai, fedélzeti hibából is, emellett felhívja a figyelmet arra a jelenségre, hogy a kamionosok a régi és megszokott gyakorlat alapján sokszor az adott autópálya első benzinkútján váltották meg a matricákat, s nagyon nehéz megszokni az új szabályt azoknak, akik 10-20 éve fuvaroznak a hazai utakon.
Comments are closed